humanoddity

… je český projekt, který vznikl v roce 2019. Nejsme módní značka a neděláme módu. Snažíme se systematicky a dlouhodobě zpochybňovat to, co módní průmysl přináší do světa – nerovnost, elitářství, rasismus, vykořisťování, devastace planety… Humanoddity vznikla jako poměrně tradiční “udržitelná” značka, po letech práce jsme ale dospěli k tomu, že vyrábět “o něco lepší” oblečení nestačí. Vadí nám manipulativní marketingové strategie. Vadí nám nadprodukce a neustále se měnící trendy. Vadí nám i zneužívání slova “udržitelnost” ze kterého se stal pouhý korporátní buzz-word bez jakékoliv hmatatelné definice. 
Přesto, že humanoddity produkuje nové oblečení, snažíme se brát náš závazek ke společnosti i planetě vážně. Proto se snažíme vzdělávat – sebe i ostatní a transportně podávat co nejvíce informací jsme schopni, aby byl každý schopen učinit informované rozhodní, jestli u nás (ale i kdekoliv jinde) nakoupí či nikoliv.

(Eyes As Big As Plates, Karoline Hjorth and Riitta Ikonen→)

O nás

… je český projekt, který vznikl v roce 2019. Nejsme módní značka a neděláme módu. Snažíme se systematicky a dlouhodobě zpochybňovat to, co módní průmysl přináší do světa – nerovnost, elitářství, rasismus, vykořisťování, devastace planety… Humanoddity vznikla jako poměrně tradiční “udržitelná” značka, po letech práce jsme ale dospěli k tomu, že vyrábět “o něco lepší” oblečení nestačí. Vadí nám manipulativní marketingové strategie. Vadí nám nadprodukce a neustále se měnící trendy. Vadí nám i zneužívání slova “udržitelnost” ze kterého se stal pouhý korporátní buzz-word bez jakékoliv hmatatelné definice. 
Přesto, že humanoddity produkuje nové oblečení, snažíme se brát náš závazek ke společnosti i planetě vážně. Proto se snažíme vzdělávat – sebe i ostatní a transportně podávat co nejvíce informací jsme schopni, aby byl každý schopen učinit informované rozhodní, jestli u nás (ale i kdekoliv jinde) nakoupí či nikoliv.

humanoddity

(Eyes As Big As Plates, Karoline Hjorth and Riitta Ikonen↑)

Proč to děláme?

Vědět “PROČ” nějaký projekt existuje, je podle nás zcela zásadní informace pro pochopení motivací a rozhodnutí, které projekt dělá. Stále u nás přetrvává láska k oděvu, konstrukci a materiálu se kterou jsme před 4 lety začínali. Od té doby jsme se ale vydali na misi, která přesahuje vizuální aspekt, který bývá často hlavním a jediným zaměřením módních značek. Chceme informovat, otevírat diskuzi, zpochybňovat status-quo. Vadí nám jak konformisticky i spousta zodpovědnějších značek přistupuje k budování a komunikování svých projektů. Přijde nám že v Česku (ale vlastně i ve světě) chybí projekty, které se snaží dělat věci pomalu a v malém. Chceme se vyhnout generování extensivního množství produktů na trh, který je již teď přehlcený nabídkou nekvalitních produktů.

Proč to děláme?

Vědět “PROČ” nějaký projekt existuje, je podle nás zcela zásadní informace pro pochopení motivací a rozhodnutí, které projekt dělá. Stále u nás přetrvává láska k oděvu, konstrukci a materiálu se kterou jsme před 4 lety začínali. Od té doby jsme se ale vydali na misi, která přesahuje vizuální aspekt, který bývá často hlavním a jediným zaměřením módních značek. Chceme informovat, otevírat diskuzi, zpochybňovat status-quo. Vadí nám jak konformisticky i spousta zodpovědnějších značek přistupuje k budování a komunikování svých projektů. Přijde nám že v Česku (ale vlastně i ve světě) chybí projekty, které se snaží dělat věci pomalu a v malém. Chceme se vyhnout generování extensivního množství produktů na trh, který je již teď přehlcený nabídkou nekvalitních produktů.

V čem jsme jiní?

Kromě toho, že vyrábíme z certifikovaných a deadstock materiálů v české republice (více v článku Naše mise) se snažíme redefinovat to, jak by měla značka vypadat a komunikovat. Vytváření kvalitního produktu je pro nás stejně důležité, jako research, vzdělávání (vzájemné) a komunikace v rámci naší komunity. Vymezujeme se proti slevám, trendům, nikdy nekončícím reklamám, prázdným sloganům, nesmyslným spolupracím a všem dalším věcem na kterých nyní stojí celý módní průmysl. Nevytváříme představu o nutnosti vlastnit naše produkty a neglorifikujeme práci designéra (šicí dílnu se kterou spolupracujeme vnímáme jako zcela zásadní a rovnocennou součást designového procesu).

Více si přečtete v části →Naše mise

V čem jsme jiní?

Kromě toho, že vyrábíme z certifikovaných a deadstock materiálů v české republice (více v článku Naše mise) se snažíme redefinovat to, jak by měla značka vypadat a komunikovat. Vytváření kvalitního produktu je pro nás stejně důležité, jako research, vzdělávání (vzájemné) a komunikace v rámci naší komunity. Vymezujeme se proti slevám, trendům, nikdy nekončícím reklamám, prázdným sloganům, nesmyslným spolupracím a všem dalším věcem na kterých nyní stojí celý módní průmysl. Nevytváříme představu o nutnosti vlastnit naše produkty a neglorifikujeme práci designéra (šicí dílnu se kterou spolupracujeme vnímáme jako zcela zásadní a rovnocennou součást designového procesu).

Více si přečtete v části →Naše mise

Kdo stojí za projektem?

Jmenuju se Daniel Weber a jsem jeden ze spoluzakladatelů projektu humanoddity. Většinu času trávím vytvářením vizuálního obsahu pro značku a hlubokým researchem (viz můj profil na research platformě ARE.NA). Práce s oděvem a designový proces je něco co mě zajímá prozkoumávat za hranicemi náčrtů na papíře a snažím se být co nejvíce přítomný v práci se samotnými materiály a střihy. Jako zásadní vnímám hledat nejen zodpovědný přístup k produkci, ale i samotné propagaci a komunikaci. Humanoddity pro mě nepředstavuje jen oblečení, ale je to způsob, jak otevírat s ním související témata a měnit náš svět k lepšímu.

→are.na: Daniel Weber
→ig: @danikweber

Ahoj, jsem Tomáš a jsem druhou částí Humanoddity. Momentálně jsem studentem marketingové komunikace na vysoké škole. Svůj čas v projektu věnuju distribuci zboží, administrativním záležitostem a produkci. Smysl a motivaci vidím v možnosti ovlivnění vnímání oděvního průmyslu, který momentálně nesplňuje etickou a ekologickou úroveň 21. století

ig: @moyavec

Kdo stojí za projektem?

Jmenuju se Daniel Weber a jsem jeden ze spoluzakladatelů projektu humanoddity. Většinu času trávím vytvářením vizuálního obsahu pro značku a hlubokým researchem (viz můj profil na research platformě ARE.NA). Práce s oděvem a designový proces je něco co mě zajímá prozkoumávat za hranicemi náčrtů na papíře a snažím se být co nejvíce přítomný v práci se samotnými materiály a střihy. Jako zásadní vnímám hledat nejen zodpovědný přístup k produkci, ale i samotné propagaci a komunikaci. Humanoddity pro mě nepředstavuje jen oblečení, ale je to způsob, jak otevírat s ním související témata a měnit náš svět k lepšímu.

→are.na: Daniel Weber
→ig: @danikweber

Ahoj, jsem Tomáš a jsem druhou částí Humanoddity. Momentálně jsem studentem marketingové komunikace na vysoké škole. Svůj čas v projektu věnuju distribuci zboží, administrativním záležitostem a produkci. Smysl a motivaci vidím v možnosti ovlivnění vnímání oděvního průmyslu, který momentálně nesplňuje etickou a ekologickou úroveň 21. století

ig: @moyavec

Naše cesta

2019

Značku jsme založili v roce 2019 s první várkou triček šitých v České republice. Věděli jsme od začátku, že nechceme tisknout na “prefabrikované” oblečení, ale chceme si dělat věci sami. V této době jsme si samozřejmě osahávali všechny možnosti a zkoušeli jsme udělat co nejvíce chyb z kterých se můžeme poučit (nebo to tak alespoň vypadalo).

2019

Značku jsme založili v roce 2019 s první várkou triček šitých v České republice. Věděli jsme od začátku, že nechceme tisknout na “prefabrikované” oblečení, ale chceme si dělat věci sami. V této době jsme si samozřejmě osahávali všechny možnosti a zkoušeli jsme udělat co nejvíce chyb z kterých se můžeme poučit (nebo to tak alespoň vypadalo).

2021

V roce 2021 jsme vytvořili větší kolekci, která obsahovala námi navržené střihy a větší rozmanitost produktů. Poprvé jsme na přímo spolupracovali se zlínským krejčovstvím a vznikl tak náš dlouhodobý vztah, který kultivujeme dodnes.

Od roku 2021 se také více zaměřujeme na budování komunity a edukování na sociálních sítích. Začali jsme vnímat jako nedostatečné pouze vytvářet “další udržitelné oblečení” a rozhodli jsme se tak více aktivně věnovat šíření pomalejšího a anti-konzumního mindsetu.  

2023

V roce 2023 jsme si vyzkoušeli tvorbu složitějších produktů, jako jsou košile a kalhoty. Také vzniklo přes 80 videí na našem instagramu, které se zabývali tématy jako: feminismus, budování pomalejšího šatníku, nákupy z druhé ruky, zkaženost módního průmyslu, opravování, greenwashingu a dalším… 

Protože klást otázky je podle nás to nejdůležitější, určitě se nám neváhej ozvat do zpráv na instagramu (→@human.oddity), nebo přes email kontakt@humanoddity.cz.

Před skoro 4 lety jsme se rozhodli vydat na cestu za budováním značky s oblečením. Tehdy s ještě dost naivním a nekritickým pohledem na módní průmysl. V procesu vytváření našich prvních kolekci jsme se učili a seznamovali s procesy, které jsou pro módní průmysl běžné. Ať už se jedná o zneužívání levné pracovní síly, plýtvání s přírodními zdroji, znečišťování vody, půdy i ovzduší. Chtěli jsme to dělat jinak a tak jsme hledali (a stále hledáme) etický a enviromentálně zodpovědnější přístup k výrobě našeho oblečení.

Naše mise

Výroba

Kromě toho, že vyrábíme z certifikovaných a deadstock látek v české republice (více v článku o udržitelnosti) se snažíme budovat transparentní a comunity-based podnikání. Neztotožňujeme se s způsobem, jakým většina značek funguje a komunikuje. Vytváření kvalitního produktu je pro nás stejně důležité, jako vzdělávání a komunikace v rámci naší komunity a dál. Za zásadní vnímáme měnění aktuálního statusu quo – kdy je zákazník vnímán jako komodita se kterou se dá manipulovat a nakládat podle libosti. Preferujeme sdílení informací a vytváření člověka, který je schopný dělat uvědomělé a informované rozhodnutí.Proto se snažíme hledat lepší alternativy ke klasické metráži.

(běžná marže v módním průmyslu činí 230 %)

Nekončí to ale pro nás u výběru materiálu a místa produkce. Naopak si myslíme, že etická výroba a certifikované materiály jsou naprosté bare-minimum, které už v dnešní době splňuje (nebo by měla splňovat) každá značka. Co bývá často opomíjeno je důvod za jakým značka vznikla, jakým způsobem je spravována, jak komunikuje a jak jsou produkty designovány. 
Produkovat ve stejné míře jako Fast Fashion řetězce, replikovat trendy, využívat nátlakové marketingové strategie… To vše by nás stavělo na stejnou úroveň značek, vůči kterým se chceme vymezit. Naší misí je nejen zodpovědnější oblečení vyrábět, ale šířit myšlenky ohledně pomalého (ne)nakupování, opravování, půjčování, swapování a celkově uvědomělého způsobu života.

Mindset

Nakupuj méně. Nakupuj zodpovědně. Nakupuj lokálně.

Fck-ups

Je pro nás důležité mluvit i o věcech, ve kterých se nám tolik nedaří. 100 % udržitelná značka v dnešní době neexistuje (a pokud se vás nějaká korporace snaží přesvědčit o opaku, tak se jedná o greenwashing). Žijeme stále ve světě, kde musíme – ať chceme nebo ne – existovat v rámci trhu a využívat již fungující infrastrukturu (která není vždy šetrná).
Stále se učíme a experimentujeme s materiály, střihy a množstvím ve kterém vyrábíme. A přesto, že nám přijde nejsmysluplnější vyrábět v menším množství, občas se nám nepodaří trefit do objemu, který jsme schopni bez problému prodat. To pak musíme reflektovat například pomocí slev, nebo prodávání produktů pod cenou (čímž se pokřivuje představa o tom, kolik by měla taková věc stát). 
I když se snažíme o co největší inkluzivitu, tak se nám nedaří v malém množství pokrýt všechny potřeby a velikosti (takyje to tím, že v našich kolekcích nerozlišujeme gender pro který navrhujeme). Právě co největší velikostní inkluzivita je jedna z věcí na které se při designování produktů chceme do budoucna co nejvíce zaměřit.
Naše oblečení není cirkulární. Nemáme v tuto chvíli navržený systém, který by nám umožnil nějakým způsobem naložit s oblečením po ukončení jejich života. 

Materiály, které používáme na naše oblečení patří mezi jednu z nejdůležitějších věcí, které řešíme v procesu navrhování. Samotný použitý materiál má největší dopad na životní prostředí – od vypěstování po následné zpracování, barvení a transport.
S tím, v jak špatných podmínkách se běžné oblečení šije, je už obeznámen skoro každý. S výrobou samotných látek to ale bohužel není o moc lepší… 
Nezodpovědné pěstování bavlny, která je nejpoužívanějším (přírodním) materiálem na výrobu oblečení na světě, má obrovské negativní dopady na životní prostředí, komunity a jednotlivce.

Materiály

Bavlna?

Nejen, že se na její pěstování využije 16 % všech celosvětově používáných pesticidů, ale také využívá více “Vysocenebezpečných pesticidů” než jakákoliv jiná plodina na světě. Její nevhodné pěstování vede k snižování úrodnosti půdy, znečišťování vody, decimuje biodiverzitu a často poškozuje i zdraví lidí, kteří s ní pracují (přes 1 milion lidí skončí v nemocnicích z důvodu otrávení pesticidy každý rok). Farmáři, kteří nemají jiný způsob obživy, jsou nuceni prodávat tento materiál pod cenou, protože nemají mnohdy na výběr, což často vede k stále většímu zadlužování a problémům.

na 1 tunu bavlněného vlákna

Jaké materiály používáme?

Proto se snažíme hledat lepší alternativy ke klasické metráži. První jasnou volbou jsou pro nás certifikáty. Aktuálně je podle nás nejrelevantnější certifikace GOTS, která je vždy udělována třetí stranou a postihuje všechny aspekty výroby. 
GOTS (Global Organic Textile Standart) je certifikace, která zaručuje nejvyšší etické a ekologické standarty v celém výrobním procesu (od semínka po finální látku kterou používáme). V celém procesu se nevyužívají škodlivé chemikálie, jako pesticidy a těžké kovy. Tento způsob pěstování se prokázal jako přínosný pro biodiverzitu, úrodnost půdy a zdraví lidí, kteří bavlnu pěstují. Farmáři tvoří družstva a celý dodavatelský řetězec se stává transparentnějším, namísto zadlužení se velkým korporacím a nátlakovým praktikám, které nutily farmáře prodávat jejich bavlnu pod cenou.

GOTS

Environmentální zásady certifikace:

  • používání pouze schválených barviv
  • zpracovatelské jednotky musí prokázat environmentální management, včetně čištění odpadních vod
  • hodnocení toxicity a biologické rozložitelnosti chemických vstupů
  • zákaz používání látek nebezpečných pro životní prostředí
na 1 tunu bavlněného vlákna

Sociální zásady:

  • volba zaměstnání je svobodná
  • svoboda sdružování a kolektivního vyjednávání
  • nesmí být využívána dětská práce
  • není praktikována žádná diskriminace
  • bezpečnost a ochrana zdraví při práci (BOZP)
  • žádné obtěžování a násilí
  • zaručení životního minima (living wage – které je vyšší než minimální mzda)

Náš produkt NENESE tuto certifikaci, vzhledem k aktuální velikosti naší produkce, ale využíváme látky s touto certifikací. Certifikace tedy zaručuje, že byl celý proces než se dostala látka do našich rukou tak zodpovědný, jak to jenom jde. Zbytek produkce našeho oblečení již pak máme pod drobnohledem a můžeme dohlédnout na to, aby bylo vše v souladu s našimi hodnotami. Spolupracujeme dlouhodobě se zlínským krejčovstvím, které pravidelně navštěvujeme a je pro nás důležité, aby byli i oni s naší spoluprací spokojeni. Veškeré ceny za šití produktů si stanovují sami dle náročnosti výrobního procesu.

Druhým naším zdrojem materiálu jsou deadstock látky. Česky tzv. “ležáci” jsou nevyužité látky ze skladových zásob výrobních firem, studií a jednotlivců. Tyto materiály, které by jinak skončili na skládce nebo ve spalovně, u nás dostávají šanci na nový život. Deadstock materiály získáváme od českého projektu Textile Mountain, který je naším dlouhodobým zdrojem úžasných, kvalitních, vintage látek. U deadstock materiálu je běžný omezený výběr a často i menší kvantita ve které můžeme daný materiál kupovat. Proto musí být výběr materiálů a seznámení se s možnostmi a omezeními tohoto odběru už součástí samotného designového procesu…

Deadstock

Taky je důležité říct, že ačkoli mají tyto deadstock materiály čistě technicky nižší zátěž pro životní prostředí (nemusí se vyrábět nová látka, ale využije se to, co už existuje), tak stále samotná existence tohoto přebytečného materiálu je symptomem nefunkčního systému. Firmy často záměrně vyrábí a nakupují více materiálu než je potřeba, protože ví, že přebytek budou stále moci poté výhodně prodat. Stále se tedy točíme v toxickém modelu nadprodukce, ze kterého se snažíme vystoupit.