Naše mise

Před skoro 4 lety jsme se rozhodli vydat na cestu za budováním značky s oblečením. Tehdy s ještě dost naivním a nekritickým pohledem na módní průmysl. V procesu vytváření našich prvních kolekci jsme se učili a seznamovali s procesy, které jsou pro módní průmysl běžné. Ať už se jedná o zneužívání levné pracovní síly, plýtvání s přírodními zdroji, znečišťování vody, půdy i ovzduší. Chtěli jsme to dělat jinak a tak jsme hledali (a stále hledáme) etický a enviromentálně zodpovědnější přístup k výrobě našeho oblečení.

Materiály

S tím, v jakých podmínkách se oblečení šije, je už obeznámen skoro každý. S výrobou samotných látek to ale není o moc lepší… Bavlna jako taková je rostlina velmi náročná na vodu (3 % celosvětové čisté vody se spotřebuje na pěstování bavlny) a náchylná na škůdce (14 % celosvětového využívání insekticidů). Hlavní problém není s rostlinou jako takovou, ale se způsobem a množstvím v jakém se pěstuje. Chemikálie používané při pěstování, znečišťují nejen půdu, ale ohrožují na životě ty, kteří musí v těchto podmínkách pracovat (přes 1 milion lidí skončí v nemocnicích z důvodu otrávení pesticidy každý rok).
Proto se snažíme hledat lepší alternativy ke klasické metráži.

První jasnou volbou jsou certifikáty. Aktuálně je podle nás nejrelevantnější certifikace GOTS, která je vždy udělována třetí stranou a postihuje všechny aspekty výroby. Musí se tedy jednat o ekologické (bio) zemědělství – nejsou využívány pesticidy, GMO, menší spotřeba vody a musí se splňovat fair-trade etické standardy výroby. (→více o GOTS certifikaci)
Druhým naším zdrojem materiálu jdou tzv. deadstock látky. Jedná se o “ležáky” ze zkrachovalých továren, nebo zbytky od firem, které si objednaly více než využily. Jedná se tedy o materiály z druhé ruky, které často pochází ještě z dob, kdy se věci dělaly mnohem kvalitněji. (→více o deadstock metráži)

Výroba

Kromě toho, že vyrábíme z certifikovaných a deadstock látek v české republice (více v článku o udržitelnosti) se snažíme budovat transparentní a comunity-based podnikání. Neztotožňujeme se s způsobem, jakým většina značek funguje a komunikuje. Vytváření kvalitního produktu je pro nás stejně důležité, jako vzdělávání a komunikace v rámci naší komunity a dál. Za zásadní vnímáme měnění aktuálního statusu quo – kdy je zákazník vnímán jako komodita se kterou se dá manipulovat a nakládat podle libosti. Preferujeme sdílení informací a vytváření člověka, který je schopný dělat uvědomělé a informované rozhodnutí.Proto se snažíme hledat lepší alternativy ke klasické metráži.

Mindset

Nekončí to ale pro nás u výběru materiálu a místa produkce (i když se jedná o důležité, ne-li zásadní faktory). Věříme, že mindset, který stojí za značkou je skoro stejně důležitý. Produkovat ve stejné míře jako fakt Fashion řetězce, replikovat trendy, využívat nátlakové marketingové strategie… To vše by nás stavělo na stejnou úroveň značek, vůči kterým se chceme vymezit. Naší misí je nejen udržitelně oblečení vyrábět, ale šířit myšlenky ohledně udržitelného nakupování a obecně pomalého způsobu života.

Fuck-ups

Je pro nás důležité mluvit i o věcech ve kterých nejsme perfektní (protože nikdo není). 100 % udržitelná značka je (zatím?) pouze iluze. Žijeme stále ve světě, kde musíme fungovat v rámci trhu a využívat již zaběhlou infrastrukturu. Slevy jsou bohužel stále něco, čeho se nemůžeme zbavit, přestože bychom si to přáli. Pořád se nám stává, že vytvoříme produkt ve větším množství než je potřeba, nebo potřebujeme uvolnit místo pro “nové produkty”. Dává nám smysl umožnit lidem pořídit si kvalitní produkt za “přijatelnější” cenu, ale slevy často vedou k nákupům, které nejsou 100% opodstatněné a také snižují hodnotu samotného oblečení.

Dalším problémem je cirkularita. Zatím se nám v naší malé produkci nedaří řešit cirkularitu a zajištění, že oblečení, které vyrobíme neskončí za pár let někde na skládce. Recyklace oblečení je sama o sobě dost komplikovaný proces, který se stává takřka nemožným při používání smíšených materiálů (například bavlna+elastan). Uzavřít (nyní lineární) řetězec života našeho oblečení, bude jedna z výzev, které nás čekají v následujících letech.

Přečti si víc: